Ще предложим на българския потребител нова здравословна линия

Няма как да не познавате марките, за които ще си говорим в това интервю. Те са познати на българския потребител от много години и голяма част от нас са отраснали с тях. За българския пазар и бизнесът със солени и сладки продукти, разговаряме с Орхан Шенкардеш, дистрибутор на Eti за Балканите.

ОInterview 620x441 25122019 1 1577273890т колко години Eti присъства на българския пазар?

Eti съществува на българския пазар от почти 15 години. Първоначално вкарахме на пазара солети, бисквити и кекс. Веднага след стартирането си марката солети Crax се открои и нашите клиенти основно ни разпознаваха с тях. Не след дълго бисквитите ни Tutku заеха позиции в търговската мрежа, като едни от най-предпочитаните бисквити. За тези 15 години ние напредваме със стабилни темпове като през последните няколко години наблягаме както на кексове, така и на шоколадовите изделия.

Защо се спряхте на България като потенциален пазар?

Към онзи момент България водеше преговори за влизане в Европейския съюз и преценихме, че ще е много удачно да влезем на българския пазар точно преди приемането ви в ЕС. От друга страна, има доста сходство между културата в България и Турция и това също повлия сериозно върху нашето решение да стъпим на вашия пазар. Вкусовите предпочитания на населението в региона са основният критерий, по който се водим при предлагането на нашите продукти. Тъй като сме съседни държави и до голяма степен сме близки по отношение на вкусовете, честно казано не беше трудно да преценим на кои продукти да се спрем, когато дойде време да влезем на българския пазар.

Как се разви българския пазар в последните 10 г. през вашия поглед?

Смятам, че бързооборотният пазар в България се разви изключително позитивно. Няма как да не отбележа развитието на търговските вериги през последните 10 години. Те предоставиха възможност на много компании, в това число и нашата, да предлагат продуктите си на по-широка аудитория. Лично на нас, този канал ни помогна да постигнем голямата популярност на нашите брандове в България. Промени се случиха не само от страна на търговските вериги, но и с българския потребител, който със сигурност е станал все повече информиран за продуктите, които предпочита да консумира и е склонен да се довери на позната марка.

Разкажете ни повече за компанията – кога е основана и как се развива от създаването си до днес?

Eti е създадена в турския град Ескишехир през 1962 година. От тогава до днес компанията се адаптира непрекъснато към промените, задавани от световните пазари, развива производствените си процеси и увеличава продуктовите си предложения и капацитета си на производство, ден след ден, с една основна цел - да се превърне в най-големия производител на сладки изделия в Турция и значима компания в световен мащаб.

На колко пазара извън Турция присъства Eti и кои са те?

Eti присъства в 60 страни по света. Една от последните големи инвестиции на компанията беше преди 3 години в Румъния. Тя беше изключително важна за нас поради няколко основни причини, а именно – компанията ни цели индивидуално предлагане, т. е. за различните пазари да предлага продукти, съобразени с предпочитанията на потребителите, както и да бъде конкурентна на европейския пазар. Една от целите ни е в близко бъдеще да бъде международна призната марка. Ето защо марката ще продължи да инвестира в най-различни проекти.

Какви продукти произвежда Eti?

Компанията ни е специализирана в производството на широка гама от продукти, в която влизат бисквити, шоколад и други шоколадови изделия, вафли, солети и крекери, сладкиши и пайове, здравословни продукти, закуски, замразени продукти, бебешки храни, снаксове.

Всички продукти от портфолиото на компанията ли се предлагат на нашия пазар?

Почти всички продукти, които изнасяме присъстват на българския пазар.

Какви са разликите между пазара в България и Турция?

Не мисля, че има големи разлики между българския и турския пазар. Мога да ви уверя, че компаниите в България работят по световни стандарти.

Кое се предпочита повече на българския пазар – сладкото или соленото?

Солените продукти със сигурност са по-предпочитани от сладките. Казвам това, защото данните ни показват, че най-продаваният ни продукт на вашия пазар са солети, а на второ място се нареждат бисквитите. И все пак трябва да имате предвид, че това не важи за целия български пазар – има области в страната, където продажбите ни показват точно обратните предпочитания.

Как се приспособява Eti към световния тренд за здравословно хранене?

Eti следва тази тенденция изключително отблизо и се опитва да се придържа към нея чрез здравословните продукти, които предлага. Не са без значение и маркетинговите активности, които придружават лансирането на подобни продукти. Като пример мога да посоча, че на определени пазари организираме дегустации, чрез които се стараем да предоставим на потребителите полезна информация и да подчертаем, че здравословното хранене предопределя качеството на живот. Лансирахме серия продукти Eti Form, които задоволяват различни вкусови предпочитания, но са изцяло здравословни и насочени към потребители, които се придържат към този начин на живот. Предлагаме тези продукти в много държави, а през следващите месеци се очаква те да бъдат част от нашето портфолио и за България.